Il Canada avvia la selezione per l’acquisto di droni armati

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Image Shows: An artist’s impression of the Protector, a new Remotely Piloted Air System (RPAS) ordered for the Royal Air Force, which will fly non-stop from the United States to RAF Fairford in the UK on 11 July.Historic trans-Atlantic flight planned for new Royal Air Force aircraft A new Remotely Piloted Air System (RPAS) ordered for the Royal Air Force will fly non-stop from the United States to RAF Fairford in the UK on 11 July. The UK is the lead customer for the next-generation aircraft which will be known as the Protector RG Mk.1 when it enters service in the early 2020’s. Operated at all times by a fully qualified pilot, Protector is the World’s first RPAS to be designed, built and certified against stringent NATO and UK Safety Certification standards equivalent to manned aircraft. The flight from North Dakota to Gloucestershire is likely to take over 20 hours and will be the first across the Atlantic by a Medium Altitude RPAS and the first time one has entered UK airspace under beyond line-of-sight communication control. The Minister for Defence Procurement, Guto Bebb MP said: ““Protector’s first arrival in the UK is an exciting milestone in our mission to get the most advanced equipment to combat the intensifying threats that we face. With almost double the endurance of its predecessor and armed with the latest missiles and surveillance technology, this unmanned aircraft will not only give us a decisive advantage on the battlefield but will help us reach new heights to keep Britain safe at home and overseas.” Air Vice-Marshal Rochelle, Chief of Staff Capability said: “The first trans-Atlantic flight of the Protector reinforces the Royal Air Force as being at the forefront of cutting edge technology. Offering over 40 hours’ endurance Protector will provide the RAF with unrivalled intelligence gathering possibilities. The decision to expand our Remotely Piloted Air System fleet with this world leading aircraft will offer a

Dopo due decenni di discussioni e critiche accese, il Governo di Ottawa ha dato il via libera alla selezione per l’acquisto di droni armati.

Al momento non è noto il numero di sistemi (velivoli a pilotaggio remoto + stazioni a terra di controllo).

Nel 2019 è stata inoltrata una  l’invito formale a qualificarsi a due società attive nel settore, L3 Technologies MAS Inc. ed a General Atomics Aeronautical Systems, Inc. unitamente al Governo degli Stati Uniti, ritenute le uniche in grado di poter rispondere positivamente ai requisiti canadesi

Inoltre, è noto che i sistemi saranno gestiti dal 14 Wing di base a Greenwood in Nuova Scozia e dal 19 Wing stanziato a Comox nella British Columbia, mentre il centro di controllo principale sarà situato nell’area della capitale federale Ottawa, mentre Yellowknife è stata indicata come una posizione operativa avanzata.

Alla gestione dei nuovi droni armati saranno destinati circa 240 membri della Royal Canadian Air Force, di cui 55 presso la base di Greenwood, 25 a Comox e gli altri 160 a Ottawa presso il comando operativo centrale.

I tempi per l’acquisto dei sistemi non si prevedono particolarmente brevi perché il relativo contratto non sarà firmato prima di uno o due anni mentre il primo velivolo dovrebbe essere consegnato entro la fine del 2025. Il programma del valore di un massimo di 5 miliardi di dollari canadesi dovrebbe essere completato non prima del inizio del 2030.

Immagine General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI)

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